صفآت ابتعدى عنهآ يآ وردة جـيلك ..~ 2019
صفآت ابتعدى عنهآ وردة جـيلك 13881762556.gif
اولا:الكتمان
يعنى ايه الكتمان اننا نكتم حاجه احنا نعرفه سواء عن العلم او اى حاجه تانى
وانا النهارده هكلمكم عن الكتمان فى العلم يعنى ايه نكتم عن العلم :
يعنى اننا دايما مثلا لما نكون عارفين علم او حاجه فى العلم نقولها ونفيد بيها غيرنا يعنى مثلا لو واحده صديقتك من فصلك سألتك سؤال فى العلم وهى مش فاهماه فهميهولها مش تقولى مثلا لا ده انا لو فهمتهولها ممكن تجتهد وتبقى اشطر منى وكده لا بلاش كده يا فتوكه فهميهالها عادى ولازم نبقى متعاونين وفى حديث بيقول:
من كتم علما الجمه الله بلجام من نار يوم القيامه
وانا متأكده من صحة الحديث لانى درسته
وفى نوع تانى من الكتمان وهو:
الكتمان عن حاجه فى الدين والأخلاق وحاجات كتر يعنى ايه ؟ يعنى مثلا واحده شوفتيها بتعمل حاجه غلط زى القبه اللى بتبقى فوق الطرحه دى ودى حرام لان فى حديث عن اشرف الخلق يقول: فقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : ” صنفان من أهل النار لم أرهما بعد : رجال معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ، ونساء كاسيات عاريات مائلات مميلات على رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة ، لا يدخلن الجنة ولا يجد ريحها ، وإن ريحها ليوجد من مسيرة كذا وكذا ” رواه أحمد ومسلم في الصحيح .وكمان مثلا واحده بتشتم او كده او واحده لابسه قصير او الطرحه قصيره انصحيها وفى ايه بتقول:
{وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّـهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ} .
يعنى لازم الطرحه تكون طويله ونغض ابصارنا وكمان نلبس لبس واسع وطويل والطرحه تبقى طويله كما تم شرحها فى الايه
ثانيا:قلة الحياء
انا مش بقول انك مش مؤمنه او مش فيكى حياء معاذ الله انا قصدى ان مثلا:لو احنا عندنا حياء نزوده اكتر فهمينى يا ريت مش تفهمونى غلط وخلى ربنا يحبك اكتر
1- أن الحَيَاء مِن خصال الإيمان.
2- هجر المعصية خجلًا من الله سبحانه وتعالى.
3- الإقبال على الطَّاعة بوازع الحبِّ لله عزَّ وجلَّ.
4- يبعد عن فضائح الدُّنْيا والآخرة.
5- أصل كلِّ شعب الإيمان.
6- يكسو المرء الوَقَار فلا يفعل ما يخلُّ بالمروءة والتوقير ولا يؤذي مَن يستحقُّ الإكرام.
7- لا يمنع مِن مواجهة أهل الباطل ومرتكبي السوء.
8- مَن استحى مِن الله ستره الله في الدُّنْيا والآخرة.
9- يُعدُّ صاحبه مِن المحبوبين عند الله وعند النَّاس.
10- يمنع الشَّخص عن الفواحش، ويجعله يستتر بها إذا هو سقط في شيء مِن أوحالها.
11- يدفع المرء إلى التَّحلِّي بكلِّ جميل محبوب، والتَّخلِّي عن كلِّ قبيح مكروه (1) .
ثالثا:سوء الظن
لازم نحسن الظن فى الناس يعنى مثلا لو انتى رنيتى على اى حد كذا مره ومش رد عليكى خالص اوى تقولى ايه ده هى مش بترد عليا ليه يعنى اوعى احسنى الظن ممكن تكون مش سمعاه او عاملاه سيلنت اوك وده مثال يعنى وفى امثله تانيه كتير المهم انك تحسنى الظن فى الناس اوك؟اوكى تمام؟ تمام ههههههههههه
رابعا:النميمه
يعنى ما تجيبيش فى سيرة حد وتقولى شايفه قلانه عامله ازاى دى مش عارفه ايه وايه وايه لا اوعى وكمان فى حديث عن الرسول عليه افضل الصلاة والسلام:وَلا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً(الحجرات: من الآية12)، وقد عرف رسول الله صلى الله عليه وسلم الغيبة بقوله: أتدرون ما الغيبة؟ قالوا الله ورسوله أعلم، قال: ذكرك أخاك بما يكره، قيل أفرأيت إن كان في أخي ما أقول؟ قال: إن كان فيه ما تقول فقد اغتبته، وإن لم يكن فيه ما تقول فقد بهته. رواه مسلم.
خامسا:الغيبه
ودى بقى انك تذكريه بما يكره ان يسمعه على نفسه عند عدم وجوده
سادسا:الفتنه
زى مثلا واحده صحبتك وقعت ما بينك وما بين واحده تانى وانتى كنتى لسه مش عرفتيها كويس بس لما عملت كده اخدتى بالك منها بس يعنى مثلا لو واحد راحت قالت انك قولتى كذا وكذا وهى بتكذب اصلا ما تروحيش انتى تفتنى عليها وتقول دا هى اللى قالت كده وكذا وكذا وكذا اوك؟ وكمان مثلا لو واحده قالت كلمه وجشه على واحده تانى اوعى تروحى تفتنيلها وتقولى دى فالت عليكى كذا وكذا اوعى ده الفتنه اشد من القتل
فى سلامة الله
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا
عدد الانهار
عدد المحيطات
عدد البحيرات
عدد الجبال
عدد الصخور
عدد حبات المطر
عدد السحاب
عدد حبات الرمال
عدد المؤمنين
عدد الخاشعين
عدد المسبحين
عدد الساجدين
عدد التأئبين
عدد الغافلين
عدد الاشجار
عدد اوراق الشجر
عدد الشجيرات
عدد النجوم
عدد الكواكب
عدد الهضاب
عدد السهول
عدد التلال
عدد الثمار
عدد الخلق جميعا
عدد ما فى علم الله صلاه دائمه بدوام ملك الله
عدد ما يصلى علية
عدد ما ينبغى ان يصلى عليه
عدد ما احاط به علمك وخط به قلمك واحصاه كتابك
عدد ما كان ولم يكن
عدد ما سوف يكون
عدد الحركات والسكون
عدد المسلمين الاحياء منهم والاموات
عدد الصالحين